Jeep Garage  - Jeep Forum banner

Stuurbekrachtigingsvloeistof/elektrische pomp

15K views 6 replies 3 participants last post by  lillith919  
#1 · (Edited)
In december 2018 bracht ik mijn Jeep uit 2013 (32.000 km) helaas naar een plek voor een snelle olieverversing en inspectie van de radiateur/slang op koelvloeistofverlies, omdat het dicht bij mijn werk was en ik kort daarna weg moest. De monteur (die bijna catastrofale schade veroorzaakte door verkeerde paarse koelvloeistof te gebruiken, ondanks dat ik hem de juiste roze koelvloeistof gaf - en een terugspoeling van de motor bij de dealer nodig had om hun fout te corrigeren) zei dat het reservoir van de stuurbekrachtiging laag stond, maar ze "konden geen lekken vinden... dus vulden ze het bij met minerale olie".

Dat was 2018. Snel vooruit naar 2021 en de laatste zeer bittere ochtend van -4 graden, sturen op weg naar mijn werk was ERG moeilijk. Toen ik op mijn werk aankwam, controleerde ik het en zag dat het reservoir van de stuurbekrachtiging op de minimumlijn stond. Helaas is het tot nu toe nooit in me opgekomen om te controleren welke vloeistof ze in het reservoir van de stuurbekrachtiging hebben gebruikt. Op de bon stond 68218057AB als onderdeelnummer, wat gewoon basis ATF is. Er staat op de dop van het reservoir van de stuurbekrachtiging welke vloeistof de Jeep nodig heeft vanwege de elektrische pomp, wat deze garage negeerde.

Nu ben ik bezorgd over de schade die de ATF mogelijk heeft aangericht aan de pomp zelf, pakkingen of wat dan ook. Ik heb het afgelopen jaar een hydraulische geur geroken bij het starten en niemand heeft lekken gevonden. Vandaag zag ik vloeistof op de carterpan, maar ik heb ook net 3 dagen geleden een olieverversing gehad. Ik heb ook net koelvloeistof bijgevuld, die ook op het minimumpeil stond.

Ik ben naar de dealer gegaan voor de juiste stuurbekrachtigingsvloeistof voor mijn elektrische pomp. Ik zou het reservoir gemakkelijk kunnen bijvullen en het laten nakijken na de 580 kilometer lange reis naar huis voor de feestdagen. Maar als ik lees over elektrische stuurbekrachtigingspompen en hoe kieskeurig ze zijn over vloeistoffen, weet ik niet zeker of ik met deze Jeep zo naar huis moet reizen voor de feestdagen. Ik had een stuurbekrachtigingspomp die faalde op mijn Overland uit 2003 en hij is in die staat gewoon niet bestuurbaar. Dit gebeurde 3 maanden achter elkaar en Jeep kon niet achterhalen waarom. Dat was toen ik hem inruilde voor mijn huidige JGC.

Moet ik het stuurbekrachtigingssysteem laten spoelen voordat ik op reis ga om aan de veilige kant te zitten?
Mijn Jeep-serviceafdeling heeft 1 ster, dus als het kan wachten tot ik op mijn reisbestemming ben tijdens de feestdagen, is die Jeep-dealer een 4-sterren Jeep-garage en veel goedkoper dan waar ik woon.

Is het veilig om de ATF met de juiste vloeistof te mengen of niet? Ik weet dat veel vloeistoffen niet goed samengaan.
Moet ik proberen om met een kalkoenspuit te verwijderen wat er in het reservoir zit?

Ik kijk uit naar uw gedachten en suggesties.

#2 ·
*LET OP: Er is een elektrische stuurbekrachtigingspomp (EPS) beschikbaar op latere modellen 2011 3.6L-voertuigen die een andere vloeistof vereisen (vroege modellen 2011 3.6L-voertuigen hebben een mechanische pomp). Meng geen soorten stuurbekrachtigingsvloeistof. Er kan schade ontstaan aan de stuurbekrachtigingspomp en het systeem als er een andere vloeistof wordt gebruikt. De mechanische stuurbekrachtigingspompsystemen op dit voertuig vereisen het gebruik van stuurbekrachtigingsvloeistof +4, die voldoet aan de materialspecificatie MS-9602 of gelijkwaardig. Het EPS-pompsysteem gebruikt vloeistof die voldoet aan de materialspecificatie MS-11655 of gelijkwaardig. Niet te veel vullen.

#3 ·
Je lijkt dit te weten, maar voor het geval je het nog niet hebt gezien:

Riemenpomp (mechanisch) Mopar® MOPAR® Stuurbekrachtigingsvloeistof +4 p/n 05166226AA (rood van kleur wanneer nieuw) (Opmerking: Als MOPAR® Stuurbekrachtigingsvloeistof +4 niet beschikbaar is, dan is MOPAR® ATF +4 Automatische Transmissievloeistof (05013457AA) acceptabel) 3.6L (vroege bouw 2011-modellen*) 5.7L (modeljaren 2011-2015) 6.4L (modeljaren 2012-2015)

Elektrische pomp Mopar® MOPAR® Hydraulische Stuurbekrachtigingsvloeistof die voldoet aan MS-11655 p/n 68088485AB3.6L (modeljaren 2011.5 – 2015*) 3.0L diesel (modeljaren 2014-2015)

*LET OP: Er is een elektrische stuurbekrachtigingspomp (EPS) beschikbaar op latere bouw 2011 3.6L voertuigen die een andere vloeistof vereisen (vroege bouw 2011 3.6L voertuigen hebben een mechanische pomp). Meng geen soorten stuurbekrachtigingsvloeistof. Er kan schade ontstaan aan de stuurbekrachtigingspomp en het systeem als er een andere vloeistof wordt gebruikt. De mechanische stuurbekrachtigingspompsystemen op dit voertuig vereisen het gebruik van Stuurbekrachtigingsvloeistof +4, die voldoet aan de materialspecificatie MS-9602 of gelijkwaardig. Het EPS-pompsysteem gebruikt vloeistof die voldoet aan de materialspecificatie MS-11655 of gelijkwaardig. Niet te veel vullen.
ja, ik zag dat pas nadat ik ontdekte dat de garage ATF-vloeistof had gebruikt, dus het zit er al 3 jaar in. Ik weet echter niet hoe laag het was, hoewel ze me $13 in rekening brachten voor het "bijvullen". Misschien was het een kleine hoeveelheid en heeft het niet al te veel schade aangericht. Maar het is wel vervelend om te wachten tot de ramp toeslaat tijdens het rijden.

#5 · (Edited)
Laat het spoelen met Pentosin CHF 11S en ga verder.
Is Pentosin een spoeling of de PS-olie?

De dealer heeft me $260 aangeboden voor de spoeling. Hoeveel kost het om alleen een nieuwe pomp te vervangen? 3 jaar ATF kan toch wel nare gevolgen hebben, nietwaar? Ter herinnering, ik rijd niet meer dan 12.000 km per jaar (omdat ik op de meeste lokale plaatsen fiets). Ik weet niet of dat de $20 vloeistof omvatte. Ik denk dat ik kan terugbrengen wat ik net heb gekocht, als dat zo is.

Kan het wachten tot ik 360 mijl naar huis rijd?
Ik vertrouw de lokale garage helemaal niet - een 1-sterrenbeoordeling wekt geen vertrouwen. Het kost niet de helft in mijn woonplaats.

Kan ik het in één stuk thuismaken? Bijvullen met de juiste vloeistof als het te laag wordt?
Of als het faalt, zal het dan geleidelijk of catastrofaal zijn? Een 4x4 huren kost $1.000, dus ik rijd liever met mijn betaalde 4x4.

#7 ·
Als je er drie jaar zo mee hebt gereden, wat zijn dan nog eens 360 mijl?
ja, achteraf is het 20/20. Ik wou dat ik dit had gezien voordat ik het naar de garage bracht. Dat is precies wat de man van de onderdelen zei. Misschien heeft de waardeloze garage het net een klein beetje bijgevuld, maar me wel een liter in rekening gebracht... maar een liter ATF was wat er als onderdeelnummer op de bon stond. De dealertechnicus zei dat wat ze eruit spoelden groene vloeistof was. Misschien is alle ATF eruit gelekt. lol. De spoeling kostte $260. Ik zal vanaf nu meer aandacht besteden aan andere vloeistoffen die in en uit mijn Jeep gaan. lol. Als het groen was na het bijvullen, dan had ik waarschijnlijk niet twee keer nagedacht over de noodzaak van de spoeling.
Had $20 aan vloeistof kunnen besteden en het daarbij kunnen laten.