Dus ik denk dat ik hiervan met beide kanten op kan, en moet beslissen welke mate van stijfheid ik bereid ben te tolereren. Betekent waarschijnlijk de 4600's
Nogmaals, het enige betrouwbare dat ik heb gezien over de relatieve stijfheid tussen de 4600 en 5100, is dat ze precies hetzelfde zijn... ...als je een directe vervangingsschok wilt, is de 4600 daarvoor ontworpen, als je een schok wilt om kleine aanpassingen aan de ophanging te doen, is de 5100 daarvoor ontworpen.....
Ik had 4600's op een vorige generatie WK/XK, waarvan de voorwielophanging erg lijkt op de WK2.... ...Ik heb 5100's op mijn WK2, ze lijken qua stijfheid/comfort hetzelfde voor mij...
Ik denk niet dat Mongo QL had en hij was, als mijn geheugen me niet bedriegt, geĂŻnteresseerd in een heel kleine verandering in zijn "in rust" ophangingshoogte en dat was de belangrijkste reden dat hij de 5100 boven de 4600 koos. Als je dat met QL probeerde te doen, zou de QL de "extra hoogte" gewoon weer terug aanpassen. Naar verluidt zijn ze "binnenin" hetzelfde, dus ik zou de 4600 gebruiken als je niet van plan bent te knoeien met de hoogteverstellingsfunctie op de 5100's.
Ik heb eerder in de thread vermeld dat ik geen QL heb....
De 5100 voorschokdemper/veerpoot heeft een selecteerbare positie voor de onderste veerzitting, die de voorkant van het voertuig in verschillende stappen van 0,3"-1,25" zal verhogen, de laagste stand is 0,3" hoger dan OEM, dus hij wordt verhoogd, zelfs als je de laagste stand selecteert.... ...Ik heb de 0,75" lift geselecteerd, om een deel van het naar voren gerichte uiterlijk van de standaard WK2 weg te nemen.... ...Ik heb voor en na gemeten en het was precies een verschil van 0,75"...
Bilstein maakt geen voorschokdemper/veerpoot voor de QL-ophanging....
De voorste luchtveerpoot is een eenheid, maar het is een voorschokdemper en airbag voorgemonteerd.... ...om de airbag te passen, kan het nodig zijn geweest om wijzigingen aan de schokdemper aan te brengen of het verwijderen/installeren van de airbag kan speciale apparatuur vereisen die een dealer/werkplaats/doe-het-zelver nooit zou hebben.... ...misschien is het zoals veel wiellagers tegenwoordig, dat het verwijderen ervan alleen kan door het te breken, het is alleen ontworpen om een nieuwe in te persen, het uitpersen van de oude breekt het.... ...of misschien wilden ze gewoon extra geld verdienen door alleen de voorschokdemper/veerpoot en airbag voorgemonteerd aan te bieden....
Proberen een airbag van de OEM-luchtveerpoot te halen en deze op een aftermarket-veerpoot te plaatsen, is slechts speculatie... ...misschien zou het werken, misschien niet en moet je proberen voorschokdempers terug te sturen die je hebt bekrast door te proberen er airbags op te installeren.... ...of je beschadigt de airbag door te proberen deze te verwijderen....
Ik heb een how-to gezien over het verwisselen van de OEM-airbag op een nieuwe voorschokdemper/veerpoot voor de Mercedes SUV die samen met de WK2 is ontwikkeld.... ...het zag er net zo uit als de WK2-luchtveerpoot, maar er zijn veel verschillen tussen de Mercedes- en Jeep-versie, dus het betekent niet dat het hetzelfde is voor de WK2-luchtveerpoot...
De QL zou elke verandering die je probeert aan te brengen in de rijhoogte ongedaan maken, en het zou dit doen door de airbag leeg te laten/op te blazen tot de juiste rijhoogte weer normaal is.... ...dit resulteert in een andere veerconstante, dus je eindigt met de voorste airbags die te hard/zacht zijn en negatieve invloed hebben op de rij- en handling.... ...maar nogmaals, dit is ervan uitgaande dat je een airbag over een aftermarket-veerpoot kunt plaatsen, dat is niet bekend, en voor zover FCA betreft, zeggen ze dat ze alleen als een voorgemonteerde eenheid komen.